Ahogy eljön a tavasz és a jó idő, megjelennek a szúnyogok is. Az utóbbi hetek rengeteg esőzése csak használt nekik, boldogan szaporodtak nem csak folyóparton, hanem a hegyekben is. Bár komoly betegséget nem hordoznak, nagyon kellemetlenek tudnak lenni, és főként a gyerekek hajlamosak elvakarni a csípéseket. Ezért jobb megelőzni a bajt, és védekezni ellenük. A boltban kapható szúnyogriasztók mindenféle kemikáliát tartalmaznak, nem tesznek jót a bőrünknek, és felszívódva belsőleg is okozhatnak problémákat. Miért ne próbálnánk meg ebből is valamilyen természetes alternatívát találni? Sok illóolaj rendelkezik rovarűző hatással, csak valamilyen hordozót kell találni hozzá és megkeresni a megfelelő arányokat. A receptben megadott illóolaj mennyiség a minimumot jelenti, ennél jóval többet érdemes ha tényleg jó hatást akarunk elérni. Valószínű, hogy a pár csepp mindenből drága, nagyon jó minőségű olajokra vonatkozik, a közepes árfekvésű olajokból (500-1500 Ft) több kell.

2 1/2 evőkanál szőlőmag olaj

1 ek shea vaj

1 ek méhviasz

2 1/2 ek desztillált víz vagy levendula víz

1/8 ek borax

8 csepp citronella olaj

5 csepp levendula olaj

5 csepp citromfű olaj

5 csepp teafa olaj

2 csepp zsálya olaj

Gőz fölött melegítsük fel a szőlőmag olajat és a méhviaszt. Ha jól felolvadt a viasz vegyük zárjuk el a lángot és tegyük bele a shea vajat is. Egy másik edényben melegítsük fel a vizet és oldjuk fel benne a boraxot. Folyamatos keverés mellett öntsük a vízes részt az olajosba, és addig keverjük amíg ki nem hül. Mikor már csak langyos cseppentsük bele az illóolajokat, jól elkeverve. Fedeles üvegben tároljuk, kb. két hónapig nem romlik meg. Kb. két óráig hatásos, aztán kenjük be magunkat újra.

Rovarűző hatású illóolajok, amiket felhasználhatunk még: bazsalikom, boróka, citrom, citromos eukaliptusz, mirha, pálmarózsa, fenyő, geránium, rozmaring.

Fontos: fényérzékenységet okozó illóolajokat ne tegyünk bele, ha a napra is akarunk menni, mert csúnya nyomokat hagy a bőrön. Ezek pedig: bergamott, citrom, limett, orbáncfű, grapefruit illóolajok. Ezek használata után kb. 12 órát várni kell mielőtt napra mennénk.

 

Szerző: Lucrezia  2010.06.15. 13:22 14 komment

Címkék: recept illóolaj méhviasz shea vaj borax szőlőmag olaj

A bejegyzés trackback címe:

https://lukreciakencei.blog.hu/api/trackback/id/tr212083400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsidanna 2010.06.15. 14:05:40

Köszi, köszi, köszi!!!

Életet, vagyis pontosabban bőrt mentettél, jövő héten kenuzni megyek a Tiszára, és az ott lévő szúnyogokat elviselni szinte lehetetlen, valamilyen rovarűző spray vagy krém nélkül. Remélem gyorsan be tudom szerezni a hozzávalókat :D
Ha a kenutúrát kibírja akkor nagyon örülni fogok :D
További szép napot :)

Titapuszi 2010.06.16. 09:31:12

Lukrécia kitalálod a gondolataimat?
Allergiás vagyok a szúnyogcsípésre, ezért kénytelen voltam a káros anyagoktól hemzsegő riasztót használni, eddig, na de majd most....
köszi a receptet

Lucrezia 2010.06.16. 12:39:01

Zsidanna, Titapuszi és a többiek! Ha valaki kipróbálja a receptet, légyszi írjátok meg a tapasztalatokat! Engem ugyanis nem nagyon esznek a szúnyogok, de anyósomon ki fogom próbálni én is. Köszi!

zsofika13 2010.06.17. 14:19:06

Sziasztok!
Szölömag olaj helyett más olaj is jó?Mondjuk van itthon dió,jojoba.Ja és a borax az krém mert nekem azt adtak,és boraxid van rá irva?

zsofika13 2010.06.17. 14:23:08

Bocsánat, boraxátum van rá irva,rosszra emlékeztem!

Lucrezia 2010.06.18. 16:21:30

@zsofika13: Szia,
bármilyen olaj megteszi, ami jót tesz a bőrödnek. A borax egyébként por, ami neked van az glicerines oldata. Nem próbáltam még krémbe tenni, de végülis nem árthat. Glicerint szoktak krémekbe tenni egyébként is.
A borax azért kell, hogy a méhviaszt segítse abban, hogy a vízes és az olajos anyagok jobban elkeveredjenek egymással. Nem tudom, ebben a minőségben is jó-e a glicerines borax. De a legrosszabb, ami történhet, hogy kevesebb vizet vesz fel a krémed. Egyszerűen csökkentsd a vizes részt egy kicsit, és jó lesz így is.

Zsidanna 2010.06.18. 22:42:39

Szia Lucrezia!

Igazából nem tudom ezt hova kellene írnom...végül a legfrissebbet bejegyzést választottam(de ha máshova való kérlek tedd át). Szóval szeretnélek megkérni, hogy segíts összerakni egy masszázsolajat vagy krémet, ami jó izomhúzódásra, izomlázra. Eddig ilyet sajnos nem nagyon találtam méregmenteset, pedig most nagy szükségem lenne rám (elkezdtem futni és nagyon csúnyán bedurrantak a lábaim, pedig eddig semmi gondom nem volt a futással, és iszonyúan fáj) Szóval amit én tudok, hogy a menta és a rozmaring jó ilyen húzódásra, de itt ki is merül a tudásom :S Szóval ha esetleg van valami ötleted nagyon megköszönném.
További szép estét :)

Lucrezia 2010.06.23. 22:32:38

Sziromnak:
Sajnos az igazi próba még várat magára, mert anyósom, aki a szúnyogok kedvence elutazott. De pont most találkoztam egy szúnyogriasztó gyertyával, aminek a fő hatóanyaga a citronella volt, úgyhogy lehet benne valami. Viszont kb. 2 órát hat, aztán újra kenni kell, ezt pótolom a cikkben.

Szappanos Mici 2010.06.27. 22:22:16

Szia Lukrécia! A hétvégén sikerrel teszteltem a szúnyogirtó krémet, olyan helyen ahol hemzsegtek.Jól bekentem magam vele ( kb 2 óránként)és egyszerűen miután megközelítettek,undorral elrepültek.Tettem még bele eukaliptuszt,rozmaring és mentaolajat is 3-4 cseppet. Nagyon jól kenhető krémet kaptam.Köszönöm a receptet,használni fogom továbbra is!

Lucrezia 2010.06.29. 17:41:48

@szappanosmiciboltja: Szia! Nagyon örülök, hogy működik!

Zsidanna 2010.06.30. 16:57:05

Sziasztok

Én is teszteltem a krémet, igaz sajnos kevesebb sikerrel. Citronella olajat nem sikerült időben zsereznem, úgy hogy ez kimaradt, lehet az is volt a baj. De szerintem nem a krémmel volt a baj,hanem a szúnyog mennyiséggel. Tiszánál rajokban voltak, egy hétig voltam kenuzni és mozdulni sem lehett tőlük, ha nem kempingbe ment az ember akkor nem lehet szinte túlélni se. Csak az egyik lábszáramon 30 csípés volt 3 nap alatt, úgy hogy hosszú nadrágban voltunk végig. Csak a tűzrakás és füstölés ért valamit sajnos. :(
Viszont én megcsináltam parfüm alakban is spraynek, ami annyit tesz, hogy alkoholba bele az illóolajok és azt felölnteni vízzel, a kiszerelés praktikusabb volt a krémnél, de ízlések és pofonok.

Szappanos Mici 2010.07.01. 17:05:49

@Zsidanna:

Sziasztok! A citronella szerintem fontos bele........ egyéb szúnyogírtókban is megtalálhat. Én is gondolkodtam,hogy megcsinálom sptaynek,bár meg kell hogy jegyezzem,meglepően lágy,nagyon jól kenhető krém lett.

Lucrezia 2010.07.02. 10:15:43

@Zsidanna: Sajnos el tudom képzelni, hogy létezik annyi szúnyog mennyiség, amit már semmilyen krém nem tud legyőzni... A gyerekeim ugyanígy jártak, de akkor még nem volt saját szúnyogriasztóm. Boltit használtak, és Tahiban voltak az ártér környékén. Így is megcsípték őket, rövid idő alatt, még az orrukba is beleszálltak.

Lucrezia 2010.07.02. 10:16:44

@szappanosmiciboltja: Igaz, a citronella az egyik legjobb szúnyogűző. Csak nehéz beszerezni.
süti beállítások módosítása