Egyik kedves olvasóm párja hiányolta a házilag készített fogkrémből azt, hogy habzik. Teljesen megértem. Az én férjem nem is hajlandó használni a kutyulmányaimat. Mindhárom gyermekemet átszoktattam az egészséges fogmosásra, egyedül a férjem kedvéért kell vennem boltit. Ezért hát utána néztem, hátha tudok olyan fogkrémet készíteni, ami habzik is egy kicsit és ezért jobban hasonlít a gyárira. A férj-tesztelés még nem volt meg, de majd beszámolok arról is.

Az első fogkrém receptet Anditól kaptam, az Andio mosódiós oldal tulajdonosától. Rengeteg dologra használja a mosódiót, takarít, hajat mos, gyümölcsöt tisztít vele - én egyelőre csak mosok. De ki tudja, hátha rászokunk a mosódiós fogkrémre? A mosódió sem fog úgy habzani, mit az SLS a normál fogkrémben, ezt ne várjuk tőle. De valószínűleg egy kicsit jobban fog, mint az egyszerű szódabikarbóna.

5 tk szódabikarbóna

5-6 mosódió

egy csipet só (izlés szerint, lehet többet is tenni)

5 tk növényi glicerin

10 csepp borsmenta vagy fodormenta olaj

5 csepp teafa olaj

Először készítsünk mosódió főzetet: a mosódiót törjük össze, és forraljuk 8 dl vízben 20 percig. Tudom, hogy rengetegnek tűnik a vízmennyiség, de húsz perc alatt a víz nagy része elforr. Nekem még le is égett a lábos, mert ottfelejtettem. Úgyhogy a mosódiós fogkrém kipróbálása csak holnapra marad. Ezután szűrjük le (ha van mit), és hagyjuk kihűlni a főzetet. Keverjük a mosódióléhez a szódabikarbónát és a sót, és annyi növényi glicerint, amennyi a krémes állaghoz kell. Végül adjuk hozzá az illóolajokat izlés szerint, lehet kevesebbet is használni. A teafa olaj a tartósítás miatt jó, ha van benne, mert önmagában a mosódió gyorsan romlik. Ha kicsi a család lehet hogy érdemes fél adagot készíteni.

A másik fogkrém jobban habzik, ugyanis szappan van benne. Mielőtt bárki elkezdene szörnyülködni, elárulom, hogy a fogkrémekben SLS van, ami a legtöbb tusfürdő, sampon, és szappan (!) habzóanyaga. Igen, még a szappanokba is azt tesznek, pedig egy rendes szappan magától is habzik. Ebből látszik, hogy már a szappanokat is hamisítják, ugyanis az SLS nagyon olcsó, kőolaj alapú anyag, olcsóbb, mintha valódi szappant készítenének.

2 tk reszelt szappan (igazi növényi legyen)

2 ek kókusz olaj

1 ek kakaóvaj

2 ek víz

2 ek szódabikarbóna

1 tk stevia csepp vagy xylitol, vagy szorbit

10-15 csepp borsmenta olaj

5-10 csepp fodormenta vagy narancs olaj

Gőz fölött (kis lábosban forrongó víz, felette üvegedény) oldjuk fel a szappan a vízben. Mikor még meleg, de már levettük a gőzről tegyük bele a kakaóvajat, és mikor felolvadt a kókuszolajat is. Az én kókuszolajam sajnos finomított, ezért használtam kakóvajat is. Akinek igazi, sűrű kókuszolaja van, ne tegyen bele kakaóvajat, csak olajat 4 kanállal. Öntsük még bele a steviát, vagy más édesítőt, és kezdjük el verni habverővel. Addig verjük, amíg ki nem hül. Jó krémes állaga lesz. Végül tegyük bele az illóolajokat és verjük még egy kicsit. Kicsi adag lesz belőle, de kipróbálni épp elég. Lehet vele tovább kísérletezni, pl. sót tenni bele, vagy a víz helyett aloe gélt.

Állítólag a kakaóvaj jót tesz a fogaknak, mert bevonja őket és megvédi a káros savaktól. Mindenestre ártani nem árt, ennek utána néztem. A kész paszta íze elég jó, ha van benne édesítés (ezt nem szabad kihagyni), az állaga szintén, így só nélkül egész fogkrémszerű. Bár a gyermekeim érdekes módon pont a sót hiányolták belőle. Valami semleges illatú szappant kell beletenni, nekem sajnos csak kecseketejes volt itthon, ami  szép nagy öngól volt mert az a szappan pont nem habzik rendesen, viszont a fogkrémnek finom kecskeíze lett. De a tesztcsoport így is jól vette az akadályt, úgyhogy ajánlom mindenkinek.

Szerző: Lucrezia  2010.04.14. 13:51 4 komment

Címkék: glicerin recept víz szódabikarbóna fogkrém mosódió illóolaj szájápolás kakaóvaj szappanreszelék kókusz olaj sztevia xylitol

A bejegyzés trackback címe:

https://lukreciakencei.blog.hu/api/trackback/id/tr451920557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rossamela.blogspot.com 2010.05.02. 00:57:51

Kedves Lukrécia,
pár napja fedeztem fel a blogodat, remek! Nagyon érdekel a táma, bár nem merültem még el nagyon a természetes alapú kozmetikumok témájában, azért sem, mert nem találtam nagyon ilyen témájú, használható, gyakorlatias oldalt, pláne blogot.
Rendszeresen vissza fogok járni ide. Biztosan lesznek kérdéseim, főleg hogy hol szerzed be az alapanyagokat. Hol keressek növényi glicerint?

Lucrezia 2010.05.03. 09:02:32

Szia,
nagyon örülök, hogy ide találtál!
Növényi glicerint eddig még csak egy helyen tudtam szerezni: a cosmio webáruházban. Sajnos a patikában nem növényit árulnak. Meg persze a neten külföldről is lehet rendelni.

t.bernadette · http://bernadette31.blogspot.com/ 2010.09.13. 21:05:38

Kecskeíze :-). És még engem vihognak ki, amikor azt mondom, hogy a házi tejnek tehén íze van :-)
Jut eszembe szódabikarbóna. Kutyultam egy glicerines szódás fogkrémet, szerintem tök jó, engem nem zavar, hogy nem habzik. De nagyon sok szakember azt mondja, nem szabad szódát használni heti 1-nél többször. Tényleg? Pedig sokkal jobb lett, mint a fogporos változat. Igaz, abba egy másik recept szerint olivaolajat tettem meg egy pici sütőport a fehérítés miatt. Mit mondjak, mintha olajos hallal mosnék fogat és a kefe is olajos utána :-)

kryon 2011.03.25. 21:16:39

Kedves Lukrécia!

Az egyik webáruházban láttam kovasav gélképzőt amit fogkrémek készítéséhez is ajánlanak.Nincs véletlenül ilyen recepted?
További szép napot kívánok!
süti beállítások módosítása