Sajnos egy nem túl jó hírrel kell még visszatérnem egy kicsit a napvédőszerekhez. 2009-től az Európai Bizottság ajánlása gyakorlatilag lehetetlenné tette a bio napvédő krémek forgalmazását. E miatt a leghíresebb természetes kozmetikumokat gyártó cégek (Hauschka, Weleda) 2010-től már nem gyártanak fényvédő termékeket. Ez persze még jobban megnehezíti majd a választást, ha vásárolnunk kell.

A legnagyobb különbség a bio napvédők és a többi között az, hogy az előbbiekben nincsenek kémiai fényszűrők. Ezek az anyagok mindig a bőrbe felszívódva fejtik ki hatásukat, szabadgyököket szabadíthatnak fel és fényérzékennyé tehetik a bőrt (napvédő szereknél ez elég abszurd). Mások májkárosodást vagy allergiát okozhatnak, és befolyásolhatják a hormonháztartást.

A következő kémiai fényvédőket kellene kikerülnünk. Kiváncsi vagyok, talál-e valaki olyan napolajat otthon, amiben egyik anyag sincsen.

- Benzophenone (Dixoybenzone, Oxybenzone) (BP-1, BP-2, BP-3)

- PABA és PABA észterek (Ethyl dihydroxy propyl PAB, Glyceryl PABA, p-aminobenzoic acid padimate O vagy Octyl dimethyl PABA)

- fahéjsav származékok (Cinoxate, Ethylhexyl, P-methoxycinnamate, Qctyl methoxy-cinnamate)

- szalicilátok (Ethylhexyl salicylate, Homosalate, Homomenthylsalicylate, Octyl salicylate)

- Avobenzone (Butyl-methyoxydibenzoylmethane; Parsol 1789)

- Digalloyl trioleat

- Methyl anthranilate, 4-Methylbenzylidene camphor (4-MBC), 3-Benzylidene camphor (3-BC), Benzyliden-norbornanon

- Propylene Glycol - ez ugyan nem fényvédő, de minden bőrápoló készítményben káros anyag

Természetesen ez a lista nem teljes, nyugodtan idegondolhatjuk még azokat az anyagokat, amelyeket más bőrápoló termékekben is üldözünk: illatanyagok, tartósítószerek, színezékek, egyéb segédanyagok.

Ezen felbuzdulva legközelebb megint egy napolaj recepttel fogok jelentkezni :)

Szerző: Lucrezia  2010.05.14. 17:09 2 komment

Címkék: cikkek napolaj karos anyagok

A bejegyzés trackback címe:

https://lukreciakencei.blog.hu/api/trackback/id/tr912003118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsidanna 2010.05.14. 21:56:09

Szia Lucrezia!

Jó ötlet ez az összeállítás a káros anyagokról, kifejezetten naptejekre :)
Érdekes a kérdés, hogy, akkor most mi is használható.Sokat jártam most utána, és legmegbízhatóbbaknak a saját készítésű kencéket találtam,így támogatom a napolaj receptjeid :D
Ilcsi néni (remélem nem számít reklámnak, ha igen vedd ki légyszi)napozóit tartják még jónak, ahogy egyéb fórumokon olvastam, de sajnos itt is figyelni kell, hogy Propylene Glycol ne szerepeljen benne, mert állítólag a mostaniakban ez is megtalálható :S Amit mindenkinek tudnék ajánlani, hogy kezdjen el béta-karotint és e-vitamint szedni minél hamarabb, nekem beváltak, nem égtem meg tőlük, pedig nem kíméltem a bőröm..meg sok antioxidánst szedni..és amit még fontosnak tartok, hogy ne egyből 4 órán keresztül égessük magunkat, csak szépen fokozatosan.
Remélem tudtam picit segíteni.
További sikeres kotyvasztást :)

Lucrezia 2010.05.14. 22:17:38

Szia Anna!

Köszi, sajnos ez nagyon fontos téma most. Vagy legalábbis akkor, ha végre kisüt a nap. Tavaly nyáron még nem foglalkoztam a káros anyagokkal ennyire, és most volt szerencsém végig olvasni az itthon tároltak hátoldalát. Brrrr...
Ilcsiről nagyon jókat hallottam, ne szégyelld reklámozni! Aki nem szeret kotyvasztani, és van pénze rá, vegyen jó termékeket. Hallottam, hogy most már nála is meg kell nézni az összetételt, sajnos. De a legtöbb bio kozmetikumnál érdemes végigolvasni, már másról is hallottam ilyeneket.
Szerintem is a legjobb előkészület a fokozatos napozás, azzal nem ér fel semmi. Csak nincs mikor! Nem süt a nap, ha végre kisüt majd akkor meg égetni fog rendesen. Egyébként is a dolgozó emberek állandó problémája, hogy nem tudnak fokozatosan barnulni, minden nap a napra menni. Én sem :) De majd igyekezni fogok reggel meg este pótolni. Nem nagyon szeretem kenegetni magam, inkább nem megyek a napra. De néha nem lehet máshogy védekezni, meg az egyik gyermekemnek is fehér a bőre.
Köszi a jókívánságokat. Légyszi a napfényt is intézd el :)
süti beállítások módosítása